26 december 2008

Dålig uppfostran?

Jag har efter 7 års boende i England insett hur otrevliga, ohyfsade & ouppfostrade vi svenskar är!(Vissa svenskar bör jag kanske tillägga..inte alla!)
Nog för att britterna e mer trevliga språk-mässigt än till sättet men ändå..(med alla sina fraser som: please, cheers, thanks..sorry & allt annat beklagligt/tacksamt drammel)
Vi svenskar oj:ar oss t.ex när vi går in i nån eller"råkar" köra på nån med kundvagn/barnvagn/resväska/trolleyvagn (andra liknande situationer)...VADDÅ OJ?F-Ö-R-L-Å-T heter det faktiskt..FÖRj*vlaLÅT!!!
Ordet "oi" i England e ett ord man hojtar för uppmärksamhet..oftast e det följt av en harang svordomar eller möjligen en utskällning..eller bara för att få..just det..uppmärksamhet!
Säga ALDRIG oj (oi) till nån du "råkar" gå in i i London t.ex..det e otrevligt menat.."Råkar" du gå in i i nån..säg SORRY..(Man "råkar" f**n inte gå in i folk..bara om man e blind eller klumpig!!!typ)
Detta med att hålla upp dörrar e ett annat fenomen...VARFÖR gör man inte det här hemma???Har fått flera dörrar släppta i fejjan...Tack så j*vla mycket!Håll upp dörren..jag kommer ju precis bakom liksom..men nä..släppt i fejjan..IGEN!
Stå upp i bussen/tåget/tunnelbana när äldre person kommer & behöver just den sittplats DU sitter på..Ställer man sig upp & ger den till åldringen/gamligen då tror folk att man e crazy...hmm..dålig uppfostran eller??Man SKA ju ge den person som behöver platsen..platsen, comprendo??
Och detta med att tacka för sig...jag väntar fortfarande på ett TACK från någon (nämner ej vem) som jag skickade en gratulerar-önskning till (INTE i födelsedags-syfte..utan nåt helt annat!) Vad har hänt med tackandet?Gör man inte det längre??Eller fick denna person inte grattandet??
Jag tycker att det e ohyfsat..HAR JAG FEL??Eller överreagerar jag bara!?Kan vara en "skada" efter att ha bott i London så länge..Där ber dom varann om ursäkt till och med när dom med flit har slagit ner varann..typ...inte riktigt men i princip nästan!
More manners to the people!

Inga kommentarer: