14 april 2009

En huvudroll

Jag läste ut en bok i går, "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" den e skriven av Linda Olsson & denna bok var inte på något sätt jätte spännande eller egentligen som någon annan bok jag läst & brukar välja att läsa!
Jag gillar ju böcker skrivna av Agatha Christie & Patricia Cornwell.
Men denna bok "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" handlar om 2 helt olika livsöden & det e en väldigt fin bok som verkligen får en att tänka till när man läser den & när man läst klart den..
Den handlar mycket om hur man ska leva livet, välja att leva (eller inte) & om att ångra saker & att älska sig själv & andra (den uppfattningen får jag utav boken iaf..men det e MIN uppfattning)
Det innehåller många fina & träffsäkra citat som "ingen har levt mitt liv innan mig" & det citat bet sig fast i mig, det e ju sant..Bara jag vet hur jag vill/ska/kan leva mitt liv, jag gör mina egna val & jag är mig själv MEN detta e inte alltid så lätt..man grubblar gärna & undrar hur saker sett ut om man valt annorlunda, gjort annorlunda & liknande.
Det e inte många som egentligen lever i nuet, många tänker på det förflutna, det som varit & det kan man inte göra nåt åt, man kan inte ändra det som varit, man kan inte ändra på sitt förflutna!
Andra tänker framåt, in i framtiden & det e väl bra på sitt sätt..men man vet aldrig vad morgondagen bringar..man vet inte ens om man får uppleva den så varför lever man då inte i nuet istället?Varför e det så svårt?
Jag har ju huvudrollen i mitt liv, ingen annan!
(Citatet "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" e från dikten "Min stackars unge.." av Karin Boye..)

Inga kommentarer: