24 november 2009

Och vad vet du?

När man via jobbet går på nån sorts träning/kurs är det allt folk som håller i träningen/kursen som INTE ens jobbar inom samma som en själv utan oftast nån kontors-råtta som tror sig veta HUR det ska funka & VARFÖR det ska funka..Lustigt, vaa!?
För ca 3 veckor sen var jag på säljträning med jobbet, alla som var på detta säljmöte var oxå från andra butiker runt om i landet..Kvinnan som höll i själva träningen/kursen var beteendevetare, en väldigt entusiastisk sådan..Hon vill alltså få oss butikssäljare att bli bättre sälja (kränga/tvinga på kunder mer varor).
Hennes egen erfarenhet från butik var 10 år NK..3 år i parfymdiskenNK & dom resterande 7 kan jag tänka ,mig att hon satt på kontoret!
Jag kan inte tycka att nån som anser att 3 års arbetslivserfarenhet INOM butiksförsäljning särskilt FRÅN NK kan komma & ge tips & råd hur folk i små klädbutiker ska kunna bli bättre säljare..Hade hon sagt 10år på nån ICA stormarknad eller kanske H&M hade man nog haft liiiite mer förståelse för hennes sälj trick & knep..MEN NK,..Nää..hon må vara beteendevetare men dagens kunder förstår hon sig inte på..Kanske dom som handlar på NK men inte restren av kunderan runt om i Sverige!
Men så e det jämt, på mitt jobb så har ju butikschefen sin chefer på huvudkontoret som bestämmer hur visar saker ska se ut i butiken och hur vissa saker ska vara, det e lustigt för vad vet dom?Dom sitter ju bara på kontoret, kan inte tänka mig att dom nånsin jobbat ute i butikerna, inte i våra & inte i nån annan butik heller..Dom gick nån handelsutbildning för att hamna på huvudkontoret så dom kan sitta där & delegera vad som ska göras i butikerna som dom aldrig besöker men som dom är glada attt dom slipper jobba i för att då slipper dom jobba helger, sena kvällar & så slipper dom möta en massa sura gnälliga kunder..Dock skickar dom gärna arbetarna för att motivera dom att bli bättre på nått som dom själva e tacksamma att dom slipper göra!
Tycker att alla som jobbar på huvudkontor (särkskilt för butiker av olika slag: kläder, skor,leksaker, ..allt) ska jobb åtminstone 1-2 månader I butiken dom basar över för att få in känslan hur det FAKTISKT funkar!
Likaså tycker jag att blivande psykologer/psykiatriker borde ha som arbetslivserfarenhet (vilket som oftast krävs när man pluggar till detta..1-årig arbetslivserfarenhet) att sitta i kassan på en stormarknad (ica-kvantum/maxi, coop,willy's) för att se vilket psyke folk egentligen har..mina 3-år på ICA Kvantum lärde mig att halva befolkningen är idioter/puckon/okompentena/otrevliga/argsinta & dom borde gå till en psykolog & prata ut!

Inga kommentarer: