18 november 2009

Pensionera MERA!

För att inte förvirra folk så kommer jag åter igen inläggs-bomba bloggen eftersom jag inte bloggat på ty 2 dagar & jag har jätte mycket åsikter/många tankar jag måste få ut huvudet..
Jag fick häromdagen fylla i en enkät om arbetslösheten & vad jag tycker man ska göra för att förbättra situationen för alla arbetslösa ungdomar..
Mer betalda praktikplaster e ju en grej man kan förbättra tycker jag MEN oxå se till att folk mellan 65-67 år verkligen går i pension!
Egna företagare räknas ej in i detta sammanhang men folk i offentlig sektor borde pensionera sig vid denna ålder & ge plats åt dom yngre, läste i våran lokal-tidning (Eskilstuna Kuriren) häromdagen om en kvinna som var 71 år & hon tänkte minsann INTE pensionera sig så länge hon var frisk & kry & orkade jobba, SJÄLVISKT tycker jag, hon borde verkligen tänka på dom ungdomar som gör allt för att komma in på arbetsmarkanden särskilt eftersom Eskilstuna har Sveriges högsta arbetslöshet, det e illa! (Klipp här från gårdagens aftonbladet om detta)
En tjej på 26 år har inte haft ett enda jobb, bara ett sommarjobb för 10 år sen, men det inget alls & det låter ju helt sjukt..Jag har nog haft tur som jobbat sen jag var 18 typ..Bara det senaste året som tjärvat för mig =(
Läste dock i tidningen häromdagen att folk blir yngre & yngre & det kan nog stämma, numera e det inte ovanligt att bli 100 år men förr i tiden var man ansedd som gammal vid 40 års ålder & det kan nog stämma MEN dom som är runt 65-70 & äldre JUST NU har ett j*vligt bra pensions-avtal från staten (tror jag det blir?) jämfört med hur vi som e unga nu kommer ha det när vi e 65 år, vi MÅSTE nämligen se till att pensionspara själva för att ens ha råd att gå i pension, då kan man ju snacka om att bli tvungen att jobba tills man e 80!
Så får alla efter 65 som jobbar i ofentlig sektor att gå i pension DÅ får unga chansen att jobba, det tror jag skulle underlätta för arbetsmarkanden!)

Inga kommentarer: