10 mars 2010

Är ALLT verkligen konst?

Stora nyheter i pressen idag..Jihad-Jane som vill mörda svenska konstnären Lars Vilks
Terrorister hela bunten eller??!Nå väl, då ska man väl först ställa sig frågan, vad ÄR konst?Och hur långt kan man verkligen gå in the name of art???Konstnären Lars Vilks har upprört muslimer & säkert många andra med att göra konst av profeten Muhammed som rondell-hund, otaktiskt kan man tycka men konst tycker somliga & särskilt Lars Vilks..dock inte Jihad-Jane & alla världens muslimer..MEN e inte detta att ta konsten lite för lååångt??Det finns ju vissa saker man inte ska diskutera, som religion & politik, såna diskussioner beger jag mig aldrig in för jag kan inget om politik & jag e inte religiös och nu konst!
Jag menar, det e väl ganska osmart att göra en sån grej som Lars Vilks & inte tro att det ska bli rabalder över typ hela världen..Bara för att uppröra/provocera/irritera eller vad nu man anser..Det är väl dock det som är vitsen med konst, att man ska känna nått..Vad det än må vara..glädje, ilska, sorg, avsmak,uppskattning, irritation MEN detta e bara underligt!
Men bara såna saker som yttrandefrihet och åsiktsfrihet och tryckfrihet , något vi e privilegierade med att ha här i landet lagom, Sverige, men det finns ju dom länder som INTE har det som inte kan förstå hur en person vågar säga/göra nåt utan att det ska få effekter..Men hur långt kan man pusha saker & ting utan att det verkligen får effekter?Hur långt kan man våga gå utan att få Jihad-Jane eller nån annan "terrorist" efter sig?!Tur att man inte e konstnär, dom lever faligt i dessa dagar...

Inga kommentarer: