20 augusti 2010

Dakota Fanning VS Jude Law

Häromdagen såg jag Uptown Girls med Dakota Fanning & Brittany Murphy (R.I.P) & jag måste säga (skriva) att Dakota Fanning var hur bra som helst i den, riktig talang från så ung ålder, hon var ju bara 9 år när filen gjordes.
Brittany Murphy å andra sidan må våra en helt okej skådis hennes bästa talang är ansiktsmimiken som är mycket viktig att hantera om man är professionell skådis & det gör hon, dessvärre så fick hon alltid spela flamsig blondin i många (om inte dom flesta) av filmerna hon gjorde!
En annan annan skådis med extremt bra ansiktsmimik i sitt skådespelande är Olivia Coleman (från bland annat Peep Show & Beautiful People) hon är sjukt bra på detta & helt otroligt bra skådis tycker jag..Kanske tack vare hennes ansiktsmimik!
Sämre gick det dock för Jude Law i filmen Cold Mountain, britten Jude Law skulle spela amerikan & särskilt en från södern??I dont think so, hans brittiska accent hördes igenom & det lät inget vidare, =/ Bara pinsamt, undrar vad den som "castade" skådisarna till den film tänkte på?Tänkte inte alls snarare..
Mr Law skulle ha lärt sig av skådis-kollegan Renée Zellweger (även hon var ju med i Cold Mountain) när hon spelade brittiska Bridget Jones & hon fick till en grymt bra brittiska accent (trust me, jag vet sånt) för att vara amerikan.
Amerikaner är oftast ganska dåliga på att få till andra accenter, jag lästa franska med en amerikansk tjej på universitet..Det var HEMSKT & hon lät för j*vlig, franska med amerikanskt uttal+accent funkar inte..

Inga kommentarer: