28 september 2011

Köpa hund?

Jag är ju en hundmänniskor & det finns ju så många hundraser att välja & ska man köpa hund bör man absolut veta vad man ger sig in på..Men också & nästan viktigast av allt att välja en ras som passar en.
Det finns "lätta" raser & så finns det..lite "svårare" raser (eller kanske mycket svårare raser) raser man INTE ska satsa på om man aldrig ägt hund innan, då dessa raser kräver ganska mycket av sin ägare..fysiskt men inte minst psykiskt!
Jag är just nu väldigt fascinerad av raser inom molosser-kategorin skulle själv kunna tänka mig en grand danois (tror dock jag överlåter den rasen till lillesyrran, hon är helt såld på "grandisar") men är mer sugen på de mindre raserna i denna kategori: fransk bulldogg eller boston terrier .
Jag är ju själv hundägare & van med hundar & är uppväxt med hundar omkring mig, men jag skulle aldrig ge mig inpå att skaffa en hund med ett extremt starkt psyke, inbyggd vakt-instinkt & möjligen latent aggressivitet mot främlingar.
ÄVEN om jag skulle tycka det vore väldigt spännande att se om jag skulle kunna hantera en sådan hund men eftersom jag inte VET OM jag skulle det så skulle det aldrig vara värt risken, även om jag är sugen på både rottweiler & dobermann så skulle denna hund möjligen bli en mycket olycklig & farlig hund i mitt ägo =/
Folk som köper så kallade farliga hundraser för att INGE respekt är ju ute på hal is, det är ju mer respekt att kunna hantera en sådan "farlig hund"..
Finns ju egentligen inga farliga hundar..bara farliga hundägare!Människan är ju trots allt det farligaste "däggdjuret" på denna planet, right!?
Nå väl..jag fascineras just nu väldigt mycket över följande hundraser: boerboel, cane corso,
Dessa raser är alltså INTE nybörjar-raser..Men folk som kan hantera dessa på rätt sätt är något jag imponeras över..
Tips & tricks för att lyckas med en sådan mottages gärna..Skulle vilja ha en hund att "jobba" med i framtiden, älskar min lille Japanese Chin Gizmo på ynka 7kg & med ett psyke som en sann sällskapshund men han är inget motstånd även om jag klemat bort han & han är en olydig liten rackare ibland MEN jag har oftast full koll på han & han lyssnar på mig för han vet att jag är ledaren men kan vara så att hans psyke inte är lika starkt som hos en Fila t.ex!



Inga kommentarer: