28 maj 2012

Modern family


När man växer upp får man lära sig en massa dumheter av sin föräldrar som man oftast går på..Så klart får an lära sig en massa vettiga saker också..som vett, etikett & vad som är rätt & fel & sånt där viktigt MEN det jag menar är t.ex följande saker:
Exempel 1: Min mamma (& andras mammor i området vi växte upp) sa alltid när vi kollade i kors med ögonen (för skojs skull) att vi inte skulle göra så för att då kunde ögonen fastna så..Hmm..när man böev äldre insåg man ju att det var ju inte helt sant---Såvida inte nån out there faktiskt VET nån som fastnade med ögonen när denna kollade i kors??!!
Exempel 2: När man var i vissa butiker (typ såna med en massa olika glas & porslins-grejjer) så sa alltid mamma (eller nån annan ansvarig vuxen som var med) att man skulle vara försiktigt för hade man ner nåt så det gick sönder fick man betala för det..Efter att ha jobbat flera år i butik vet jag att det är ju (oftast) inte sant..Finns det nån butik som gör en ersättningsskyldig om nåt går sönder?Det tror jag inte..om man nu inte är inne i en flådig butik & gör har sönder sånt nåt oersättligt..Hur man nu i så fall skulle ha råd att betala nåt som är just oersättligt?!Dom flesta butiker har väl nån sorts "kassa" för just "svinn" och/eller saker som går sönder..av misstag!
Exempel 3: Att man skulle vara snäll..annars kommer polisen & tar en!..Som om polisen skulle ha tid att komma & arrestera en 5åring som sparkat sin mamma på smalbenet eller vart taskig mot en kompis på dagis liksom?!Kanske dom har iofs, jag undrar alltid vad alla poliser gör..egentligen..!?
Exempel 4: Åt man inte upp sin mat skulle maten skickas till dom stackars svältande barnen i Afrika?!Som om maten inte skulle ha hunnit ruttna på färden dit??Morsans korv med mos färdas postvägen till Afrika, yeah right..Skulle det stackars svältande barnet i Afrika väl käka det när kommit fram skulle det stackars svältande barnet säkert dö av matförgiftning..som att välja pest eller kolera ungefär!
Finns säkert många andra exempel som ens föräldrar tutat i en under åren..Men där var några av dom grejjer som jag minns att jag hört..av mina föräldrar och andras föräldrar!

Eftersom inläggsrubriken kanske är lite "missledande" då den lite smått referera till serien
 Modern Family (som för övrigt är en sjukt bra serie) kommer trailern nedan..så enjoy!

Inga kommentarer: