20 juni 2012

Empati vs sympati

Undrar ibland om man (jag) har brist på den ena men inte det andra?!Empati..eller sympati..
Fick mig att tänka idag nämligen..efter följande händelse:
En äldre herre var i kassan före mig på affären..hans varor hade hamnat på golvet efter misslyckad packning i påsen, hjälpte jag han att plocka upp??Icke men han såg lite underlig ut så tänkte att han fick klara sig själv..
Samma äldre herre hasar sig ut framför mig i trasiga kläder (& möjligen trasiga skor..tänker på Eldkvarn & deras låt Somliga går med trasiga skor) & han går vingligt & verkligen..släpar sig fram..väl utanför affärens dörrar så vinglar han till & bara rasar handlöst ner i backen..det är allt jag hinner se innan jag försvinner ut runt hörnet..& bort..bort från affären..bort från den underliga mannen med trasiga skor..
Men han såg ut som om han själv hade försatt sig i denna vingliga gång & ville säkerligen inte ha nån hjälp..varken att plocka upp sin varor eller att få hjälp upp från fallet!
Jag kände lite sympati & tyckte synd om honom...men empati, att jag kunde sätt mig in i hans situation?För det kunde jag inte..
För det är väl lite det som är skillnaden??Sympati=medlidande, empati = medkänsla/inlevelse..eller?
Tycker dock synd om många människor men samtidigt så gör alla ett val här i livet & man väljer sina egna vägar & många av dom människor som man (jag) kan tycka synd om har själva sett till att hamna där dom..som hemlösa, missbrukare & andra som hamnat "snett" här i livet. Jag kan känna medlidande för dessa men jag kan inte känna inlevelse? Så empati vs sympati alltså..

Inga kommentarer: