7 mars 2013

Situationstecken & mumsbitar

Jag har ända fram tills jag träffade min fina & uppenbarligen språkkunniga gentleman trott att att när man pratar om dessa tecken "" sagt att det är situationstecken (helt hundra på att det är så jag lärt mig att det heter & även hört andra säga det hela mitt liv) MEN det ska ju så klart vara citationstecken, det är ju trots allt citat-tecken "" =P OCH det visste jag att dom hette!
Men häromdagen fick jag en annan "uppenbarelse" gällande ord. Har alltid trott att man säger mumsbit om en liten tugga (eller en liten godbit man stoppar i sig) men icke..det heter munsbit (mun!!) kanske givet, man
stoppar det ju i mun även om det kanske är mums..Men säger man det snabbt så kan man ju höra antingen eller, munsbit eller mumsbit (try it yourself and see!!).
Man lär sig nåt nytt varje dag verkligen!


1 kommentar:

Anonym sa...

Haha så sant så sant :)